Audyt przedstawiciela klienta – jak przygotować obszar produkcyjny?

W trakcie fazy uruchomieniowej jak i w bieżącej produkcji przedstawiciel klienta zastrzega sobie prawo do przeprowadzenia audytu procesu. Produkcja jest tym obszarem, w którym stwierdza się najwięcej niezgodności i dlatego warto go odpowiednio przygotować.

Przeszkolony personel

Audyt przedstawiciela klienta dla tego obszaru jest to jeden z kluczowych elementów świadczącym o gotowości dostawcy do produkowania części. Polega on na tym, że w pierwszej kolejności zostanie sprawdzona matryca z przypisanym poziomem umiejętności operatorów produkcyjnych. Następnie przedstawiciel klienta sprawdzi, czy pracownicy, którzy pracują obecnie na linii produkcyjnej posiadają wymagane uprawnienia w odniesieniu do zapisów z matrycy.

Audyt przedstawiciela klienta – dodatkowa wskazówka

W pierwszej kolejności powinniśmy sprawdzić pracowników ze zmiany produkcyjnej, jaka będzie dostępna podczas wizyty klienta. Dlatego jeśli weryfikacji dokonujecie dla drugiej zmiany w piątek, to sprawdźcie, czy ta zmiana w poniedziałek będzie pracować na pierwszej czy na trzeciej zmianie.

Środki kontrolno-pomiarowe

Kiedy pracowałem jako przedstawiciel klienta tą aktywność sprawdzałem zawsze na produkcji. Opis postępowania jest bardzo prosty, ponieważ polega na pobraniu z danej operacji środka kontrolno-pomiarowego i sprawdzeniu jego daty kalibracji.

Następnym krokiem jest potwierdzenie zgodności z daną tabliczką kalibracyjną bezpośrednio w laboratorium pomiarowym w danym systemie, czy daty się zgadzają.

Świadek pierwszej dobrej sztuki

Bardziej doświadczeni przedstawiciele klienta mogą przy tej okazji mogą także pobrać świadka pierwszej dobrej sztuki. Jest to wyrób gotowy, który stanowi swego rodzaju certyfikację zwolnienia linii produkcyjnej zarówno pod kątem parametrów procesu jak i zgodnego wymiarowo i/lub materiałowo wyrobu wyprodukowanego przy zwolnieniu powyższych parametrów.

Audyt przedstawiciela klienta, a zarządzanie sprawdzianami

Sprawdziany są kolejnym elementem weryfikowanym przez klienta. Na co powinno się zwrócić uwagę przed wizytą klienta? Kilka przykładów znajduje się poniżej:

  • Czy wszystkie sprawdziany odpowiadają obecnej rewizji poziomu zmiany dla produkowanej części
  • Czy sprawdziany mają odpowiednią ochronę przed warunkami atmosferycznymi?
  • Dla sprawdzianów, które są własnością klient: `czy sprawdziany posiadają tabliczkę / oznaczenie, że ich właścicielem jest klient

Brak identyfikacji komponentów, czyli najprostsza droga do eskalacji

Przygotowując się do wizyty klienta na obszarze produkcyjnym warto sprawdzić wszystkie, czy nie znajdują się na niej komponenty bez odpowiedniej identyfikacji. Zalicza się do niej prawidłowe oznaczenie wyrobów przeznaczonych do zezłomowania, selekcji, wysyłki, świadków pierwszej dobrej sztuki oraz półwyrobów międzyoperacyjnych.

Audyt przedstawiciela klienta to także weryfikacja Error proofing

Pracując w motoryzacji bardzo często można się spotkać z przyrządami lub specjalnie spreparowanymi częściami, które określa się jako error proofing.

Na przykład jeśli produkuje się przewody paliwowe takim przyrządem będzie przewód paliwowy z odpowiednim otworem. Przed rozpoczęciem produkcji służ on do walidacji testera szczelności podczas którego mierzy się spadek ciśnienia w funkcji czasu. Określane są one jako „red rabbit (en) lub „pezzo trappola” (it).

Audyt przedstawiciela klienta dotyczyć także tego obszaru. Wiąże się to z tym, że klient może poprosić o przeprowadzenie takiego testu w jego obecności. Celem oczywiście jest potwierdzenie skuteczności dla jego prawidłowego dziania. Dla przewodu paliwowego będzie to oczywiście potwierdzenie że tester „wyłapał” nieszczelny przewód.

Odpowiednia komunikacja przekazana pracownikom produkcyjnym

Ostatnią czynnością, którą chciałem przedstawić w tym artykule odnosi się do odpowiedniej komunikacji. Ważne jest, żeby pracownicy na produkcji, liderzy oraz kierownicy byli odpowiednio wcześniej poinformowani o wizycie klienta.

Warto także rozważyć wytypowanie takiego pracownika, który nie będzie się stresował przedstawianiem poszczególnych kroków wykonywanych na danej stacji.

Na stronie „Bezpłatne narzędzia” można bezpłatnie pobrać automatyczny formularz Excel z możliwością edycji.

Nazwa dokumentu: Check Lista – 50 działań do weryfikacji przed wizytą klienta – formularz Excel

Dariusz Kowalczyk

Pobierz BEZPŁATNIE nasze E-BOOKI

X