Ocena Systemu Spawania wg. CQI-15

W świecie produkcji, gdzie jakość jest kluczowym elementem, proces spawania staje się jednym z ważniejszych aspektów produkcji. Właściwa ocena systemu spawania nie tylko determinuje trwałość i funkcjonalność produktów, ale także wpływa na bezpieczeństwo, efektywność i zadowolenie klienta.

W branży motoryzacyjnej jest ona reprezentowana przez podręcznik CQI-15 stworzony wspólnie z organizacją AIAG. Musimy pamiętać, że to więcej niż tylko standard – to kierunek, który pozwala firmom nie tylko spełniać oczekiwania, ale też ciągle się doskonalić.

Jak Ocena Systemu Spawania jest powiązana ze standardem IATF?

CQI-15 stanowi swego rodzaju załącznik do standardu IATF. Znajdziemy ją w sekcji 4.3.2. Jest on ważny dla wszystkich dostawców motoryzacyjnych, którzy zawarli umowę dotyczącą zakupu, dostawy i jakości.

Omawiając właśnie na temat wszystkich dostawców motoryzacyjnych, to musimy ich rozróżnić zarówno na tych dostawców z pierwszego poziomu, czyli tych, którzy definiowali, są albo określani są często jako Tier1 dostarczających do OEMów, czyli bezpośrednio do klientów w branży motoryzacyjnej, jaki też poddostawców, czyli całego łańcucha dostaw, gdzie te procesy są aplikowane.

Jak często powinien być przeprowadzany audyt według wymagań CQI-15?

Minimum raz do roku. To jest bardzo ważne aby wykonać go w okresie nieprzekraczającym 12 miesięcy od ostatniej oceny. Należy wcześniej się do niego przygotować i musi być uwzględniony w harmonogramie corocznych audytów. Warto zwrócić uwagę na to, że trzeba znać datę wykonania audytu w poprzednim roku i odpowiednio wcześnie go zaplanować, aby móc go następnie przedstawić klientowi.

Czy Ocena Systemu Spawania może być też przeprowadzona częściej?

Jak najbardziej! Taką sytuacją może być na przykład wykrycie niezgodności podczas audytu. Jeśli ta niezgodność wpływa bezpośrednio na jakość bezpieczeństwo wyrobu lub nastąpiła jakakolwiek nieautoryzowana zmiana procesu lub parametrów procesowych bez informacji doklienta to jednostka audytowana jest zobowiązana do niezwłocznego zatrzymania procesu i wprowadzenia działań zabezpieczających.

W czasie nieprzekraczającym 90 dni należy taką niezgodność usunąć, wprowadzić działania korygujące i następnie przeprowadzić ponownie ocenę systemu i tym samym zaraportować zgodność z wymaganiami standardów.

Czy organizacja posiadająca proces spawalniczy jest zobowiązania do przekazania klientowi wyników z audytu?

Zakład musi wykonać i udostępnić wyniki samooceny na życzenie klienta lub potwierdzić jego wykonanie w systemie umożliwiającym bezpośredni kontakt z klientem.

Po zakupie podręcznika dodatkowo otrzymamy formularz xls. Sam proces rozpoczęcia oceny wygląda w ten sposób, że identyfikujemy proces. Jeśli proces ma zastosowanie do kilku OEM’ów możemy wybrać bądź skupić się tylko na jednym produkcie, gdzie zastosowana jest konkretna operacja spawania bądź zgrzewania i następnie według formularza wykonać audyt.

Skupiamy się tutaj głównie na pytaniach kontrolnych z głównego katalogu, ale także skupiamy się na tabelach procesowych. W nowym wydaniu połączone są one z job audytem. W ten sposób przeprowadzamy ocenę.

Kompetencje audytora wewnętrznego dla CQI-15

Audytor musi posiadać ukończone szkolenie i potwierdzenie kwalifikacji autora systemu zarządzania jakością, które musi być zgodne z wymaganiami IATF bądź ISO9001.

To, co jest tutaj bardzo ważne to wiedza spawalnicza. Kandydat musi dostarczyć dowodów potwierdzających minimum pięcioletnie doświadczenie w dziedzinie spawania lub połączenia formalnego wykształcenia z doświadczeniem w tej dziedzinie.

To co też jest bardzo ważne dla autora procesów specjalnych to podstawowa wiedza te narzędzi jakościowych wykorzystywanych w branży motoryzacyjnej –  skupiamy się głównie na:

– statystycznej kontroli procesu (SPC)

– analizie systemów pomiarowych (MSA)

– zatwierdzaniu części (PPAP)

– analizie przyczyn i skutków wad

– zaawansowanym planowaniu jakości (APQP)

Jakie główne zmiany nastąpiły w tym drugim wydaniu?

Aktualizacja nowego wydania drugiego podręcznika CQI-15 zaowocowała wymianą doświadczeń najlepszych praktyk. Tym samym obejmuje najnowszej, najczęściej stosowane metody techniki spawalnicze.

Celem jest stworzenie spójnego systemu zarządzania procesami spawania w obiektach produkcyjnych i serwisach, gdzie również maja miejsce wdrażanie tych procesów.

Ma to na celu zapewnienie spójnego systemu zarządzania procesami spawania w obiektach produkcyjnych i w serwisach, co jest tutaj bardzo ważne, ponieważ nie skupiamy się tylko i wyłącznie na dostawcach i pod dostawcach, ale skupiamy się także na serwisach, gdzie te procesy spawalnicze również mogą być wdrażane.

Dodatkowo w drugim wydaniu nastąpiło całkowite przeprojektowanie arkusza z pytaniami. Mamy główne 6 zmian, które zaszły w nowym wydaniu:

Strona tytułowa posiada zautomatyzowany system oceny. Tutaj znajdują się informacje dotyczące oceny poszczególnych części arkusza. Dodatkowo, znajdziemy tutaj finalną ocenę uzyskaną po przeprowadzeniu całego audytu.

Identyfikacja funkcji specjalnych. Mowa o pytaniach krytycznych z punktu widzenia jakości.

Skupienie na produkcie. Informacje na temat procesu spawania obejmują lokalizację elementu, który przechodzi przez ten proces. Dodatkowo, uwzględniamy dane klienta, do którego dostarczamy element po zakończonym procesie spawalniczym.

Katalog główny pytań kontrolnych. Zmiana dotyczy zwiększenie ilości pytań z 69 do 80.

Połączenie tabeli procesowym z job audytem, czyli z audytem procesu i tego, co się dzieje w rzeczywistości. Jest to istotna zmiana z punktu widzenia samego audytu i pracy audytora.

Przeklasyfikowanie pytań podrzędnych, które uwzględniają:

– rysunek części,

– Plany kontroli,

– badania niszczące i nieniszczące,

– testowanie jakości spawania,

– wszelkiego rodzaju przeróbki,

– specyfikacja parametrów procesowych

– konserwacji i prewencje, czyli wszystkie działania na maszynach i na procesie,

– zrównoważony rozwój

Aktualnie priorytetem staje się wdrożenie zautomatyzowanych systemów spawalniczych. Dlaczego? Patrząc w przyszłość, kierujemy się w stronę całkowitej automatyzacji i Industry 4.0. Dlatego drugi podręcznik dostosowuje się do obecnych wymagań produkcji w branży motoryzacyjnej.

Ocena Systemu Spawania w odniesieniu do współpracy z klientami

W pierwszej kolejności nie sposób nie wspomnieć o Fordzie, który jest swego rodzaju fundatorem i podstawą całego standardu CQI-15. Możemy również tutaj wymienić takich dostawców Magna oraz Faurecia.

Natomiast, gdy nie mamy pewności, czy zobowiązani jesteśmy do przesłania wyników z audytu, zazwyczaj koncentrujemy się na CSR’ach klienta. Tutaj starannie analizujemy, czy istnieje konieczność przekazania czy przedstawienia wyników z przeprowadzonego audytu.

Wskazówki dla audytorów

To co jest kluczowe dla każdego audytora, to podstawowa wiedza na temat procesu spawania lub zgrzewania, któremu poddawany jest audyt. Nie musimy mieć bardzo rozległej wiedzy. Dlaczego? Ponieważ dzięki pytaniom z formularza jesteśmy w stanie określić kluczowe pytania.

Bardzo ważne jest także poszukiwanie potwierdzenia zgodności oraz określonych dowodów.

Pamiętajmy też, że audyt tworzą ludzie. Dążmy do tego aby każdy audyt dawał nam możliwość poprawy jakości, procesu oraz doskonalenia.

Katarzyna Adamczyk – wieloletni ekspert procesów spawania i obróbki cieplnej

Dariusz Kowalczyk – ekspert i wdrożeniowiec wymagań jakościowych w branży motoryzacyjnej

 

Zobacz także wywiad, który porusza tematykę CQI-15 Oceny Procesu Spawania

Pobierz BEZPŁATNIE nasze E-BOOKI

X