Wymiarowanie i tolerowanie geometryczne jako pierwszy krok do współrzędnościowej techniki pomiarowej

Obecnie w przemyśle, nie tylko motoryzacyjnym, w związku z bardzo dużą globalizacją produkcji funkcjonują dwa podejścia pod kątem interpretacji tolerancji geometrycznych. Należą do nich:

  • podejście europejskie bazujące na normach ISO
  • oraz podejście amerykańskie zgodne z wymaganiami ASME.

W obu tych przypadkach bardzo ważna jest właściwa interpretacja wymagań rysunkowych pod kątem pomiaru w szczególności z zastosowaniem współrzędnościowej techniki pomiarowej. To rysunek mówi nam jakie elementy geometryczne danego wyrobu są elementami bazowymi a co z tym idzie w jaki sposób powinniśmy zbudować układ współrzędnych potrzebny nam do późniejszego pomiaru określonych cech rysunkowych.

Aby właściwie zdefiniować te elementy musimy wiedzieć co „mówią „ o tym normy. W tym miejscu bardzo istotna jest świadomość jakim podejściem kierował się konstruktor podczas „tworzenia”  danego rysunku. Odpowiedź na pytanie „co autor miał na myśli?” które bardzo często wszyscy sobie zadawaliśmy podczas lekcji języka polskiego jest kluczowa w kontekście rysunku maszynowego mimo że przecież tutaj czarne powinno być czarne a białe powinno być białe. Niestety bardzo często przystępując do produkcji czy pomiaru danego wyrobu nie zwracamy uwagi na te „szczegóły” co w późniejszym czasie rodzi bardzo wiele sytuacji konfliktowych na linii dostawca – klient.

To jaki algorytm podczas pomiaru zastosujemy do tworzenia elementów bazowych, czy będziemy tolerować elementy zaobserwowane, czy zastępcze, jaka będzie nasza strategia pomiaru będzie miało wpływ na wyniki jakie uzyskamy. Tak naprawdę wszystko to jesteśmy w stanie odczytać z rysunku wyrobu jeśli go tylko właściwie zinterpretujemy. Dlatego też aby zacząć programować współrzędne maszyny pomiarowe na początku niezbędne jest poznać wymiarowanie i tolerowanie geometryczne, jakie są różnice w podejściu europejskim i amerykańskim.

Dopiero z tą świadomością możemy być spokojni że wyrób który wyprodukujemy i zmierzymy będzie tym o czym myślał konstruktor.

Mariusz Franek

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-image: url(https://www.automotivequal.pl/wp-content/uploads/2018/01/art4.jpg);background-size: initial;background-position: top center;background-attachment: fixed;background-repeat: initial;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 650px;}div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container.dfd_stun_header_vertical_parallax {-webkit-transform: -webkit-translate3d(0,0,0) !important;-moz-transform: -moz-translate3d(0,0,0) !important;-ms-transform: -ms-translate3d(0,0,0) !important;-o-transform: -o-translate3d(0,0,0) !important;transform: translate3d(0,0,0) !important;}