Rozkład Weibulla – zastosowanie przy zarządzaniu zwrotami gwarancyjnymi

Organizacje powinny stosować rozkład Weibulla, gdy prawdopodobieństwo wystąpienia problemu zmienia się w czasie.

W praktyce jest on aplikowany dla tematów jakościowych, które nie są zgłaszane bezpośrednio przez zakłady produkcyjne klientów (np. podczas przeprowadzania PPAP’u), ale zaczynają występować w sieci gwarancyjnej.

Specjalną uwagę, kiedy organizacje powinny rozpocząć przygotowywanie rozkładu Weibull’a jest informacja dotycząca wzrostu wadliwych części odnotowywanych przez stacje dilerskie.

W zależności od zastosowanych parametrów może on zarówno przypominać rozkład normalny, jak i rozkład wykładniczy. Jest on równoznaczny z k=1. Jest on definiowany przez parametr k określającego zachowanie prawdopodobieństwa awarii w czasie:

– dla k<1 prawdopodobieństwo awarii maleje z czasem sugerują, że części mogą posiadać wady fabryczne i powoli wypadają z populacji części znajdujących się w użytkowaniu.

– jeśli k=1 (rozkład wykładniczy) prawdopodobieństwo jest stałe – sugeruje to, że awarie mają charakter zewnętrznych zdarzeń losowych.

– dla k>1 prawdopodobieństwo rośnie z czasem i powiązane jest ze zużyciem części wraz z upływem czasu.

Rozkład Weibulla – kiedy należy zastosować?

Powyższy rozkład powinniśmy stosować z uwagi na konieczność dostarczenia klientom analizy ryzyka potencjalnej liczby wadliwych części. Oczywiście tych, które mogą nadal występować w sieci gwarancyjnej.

W praktyce uwzględnia się dwa czynniki:

– czas po jakim odnotowano problem przez klienta finalnego

– kilometraż po jakim klient finalny odnotował brak prawidłowego funkcjonowania systemu

Poniższe informacje są przykładami najczęściej stosowanych założeń:

– Rynek europejski: przebieg dzienny: 50 km

– Rynek japoński: przebieg dzienny: 30 km

Można też dokonać estymacji średniego dziennego przebiegu jeśli organizacja dysponuje znaczącą populacją wadliwych komponentów.

Dzięki takiemu założeniu można oszacować ilości wadliwych sztuk w odniesieniu do okresu trwania gwarancji, jaki i przebiegu objętego okresem gwarancyjnym

Danymi wyjściowymi jest estymacja zakresu z minimalną i maksymalną ilością wadliwych części, które wciąż znajdują się w sieci. Na ich podstawie zarówno klient jak i organizacja mogą określić kolejne kroki. Powyższe informacje możliwe są do zidentyfikowania w oparciu o poniższy wykres.

rozkład Weibull'a - zastosowanie dla gwarancji w Minitabie

Więcej informacji wraz z praktycznymi przykładami przedstawianych jest na dedykowanych szkoleniach, na które serdecznie zapraszamy.

Pobierz bezpłatny ebook Zarządzanie zwrotami gwarancyjnymi w Automotive

Dodatkowo zapraszamy do wzięcia udziału w szkoleniu w formie nagrań video „Zarządzanie zwrotami gwarancyjnymi w branży automotive„, w którym przedstawiono szczegółowo schemat postępowania podczas zastosowania powyższej analizy ryzyka.

Pobierz BEZPŁATNIE nasze E-BOOKI

X