Organizacje powinny stosować rozkład Weibulla, gdy prawdopodobieństwo wystąpienia problemu zmienia się w czasie.
W praktyce jest on aplikowany dla tematów jakościowych, które nie są zgłaszane bezpośrednio przez zakłady produkcyjne klientów (np. podczas przeprowadzania PPAP’u), ale zaczynają występować w sieci gwarancyjnej.
Specjalną uwagę, kiedy organizacje powinny rozpocząć przygotowywanie rozkładu Weibull’a jest informacja dotycząca wzrostu wadliwych części odnotowywanych przez stacje dilerskie.
W zależności od zastosowanych parametrów może on zarówno przypominać rozkład normalny, jak i rozkład wykładniczy. Jest on równoznaczny z k=1. Jest on definiowany przez parametr k określającego zachowanie prawdopodobieństwa awarii w czasie:
– dla k<1 prawdopodobieństwo awarii maleje z czasem sugerują, że części mogą posiadać wady fabryczne i powoli wypadają z populacji części znajdujących się w użytkowaniu.
– jeśli k=1 (rozkład wykładniczy) prawdopodobieństwo jest stałe – sugeruje to, że awarie mają charakter zewnętrznych zdarzeń losowych.
– dla k>1 prawdopodobieństwo rośnie z czasem i powiązane jest ze zużyciem części wraz z upływem czasu.
Rozkład Weibulla – kiedy należy zastosować?
Powyższy rozkład powinniśmy stosować z uwagi na konieczność dostarczenia klientom analizy ryzyka potencjalnej liczby wadliwych części. Oczywiście tych, które mogą nadal występować w sieci gwarancyjnej.
W praktyce uwzględnia się dwa czynniki:
– czas po jakim odnotowano problem przez klienta finalnego
– kilometraż po jakim klient finalny odnotował brak prawidłowego funkcjonowania systemu
Poniższe informacje są przykładami najczęściej stosowanych założeń:
– Rynek europejski: przebieg dzienny: 50 km
– Rynek japoński: przebieg dzienny: 30 km
Można też dokonać estymacji średniego dziennego przebiegu jeśli organizacja dysponuje znaczącą populacją wadliwych komponentów.
Dzięki takiemu założeniu można oszacować ilości wadliwych sztuk w odniesieniu do okresu trwania gwarancji, jaki i przebiegu objętego okresem gwarancyjnym
Danymi wyjściowymi jest estymacja zakresu z minimalną i maksymalną ilością wadliwych części, które wciąż znajdują się w sieci. Na ich podstawie zarówno klient jak i organizacja mogą określić kolejne kroki. Powyższe informacje możliwe są do zidentyfikowania w oparciu o poniższy wykres.
Więcej informacji wraz z praktycznymi przykładami przedstawianych jest na dedykowanych szkoleniach, na które serdecznie zapraszamy.
Pobierz bezpłatny ebook Zarządzanie zwrotami gwarancyjnymi w Automotive
Dodatkowo zapraszamy do wzięcia udziału w szkoleniu w formie nagrań video „Zarządzanie zwrotami gwarancyjnymi w branży automotive„, w którym przedstawiono szczegółowo schemat postępowania podczas zastosowania powyższej analizy ryzyka.