Organizacja wdrażająca system zarządzania jakością według IATF 16949 powinna mieć świadomość, że oprócz spełnienia wymagań zapisanych w powyższej specyfikacji technicznej musi także spełniać wymagania swoich klientów w zakresie systemu zarządzania jakością.
Taki dokument publikowany jest pod nazwą „Specyficzne Wymagania Klienta” (en. Customer Specific Requirement i wchodzi on w skład wymagań klienta (en. Customer Requirement) – patrz rysunek poniżej. Tym samym klienci producenta (np. Stellantis ex-FCA, grupa VW) mają wpływ na jego system zarządzania jakością.
Są one wydawane przez poszczególnych klientów jako dodatki precyzujące wymagania zawarte w IATF 16949, a ich aktualne wersje zawsze znajdują się na stronie www.iatfglobaloversight.org.
Same CSR’y (które są rozszerzeniem wymagań IATF) są inaczej sprecyzowane dla każdego z klientów branży motoryzacyjnej. Dodatkowo można rozróżnić je także pod kątem specyfiki dla:
- produktu / usługi
- projektu
- dostawcy
Zgodnie z wymaganiem 4.3.2 organizacja powinna oceniać je i włączać do zakresu swojego systemu zarządzania jakością. Następnie powinni kontynuować taką ocenę podczas przeprowadzania audytów systemu zarządzania jakością zgodnie z wymaganiem 9.2.2.2.
Z tego powodu bardzo istotne jest, aby każdy z właścicieli procesów biznesowych, prowadzonych w danej organizacji, posiadał odpowiednią wiedzę, popartą szkoleniem wewnętrznym lub zewnętrznym, dotyczącą specyficznych wymagań klienta w swoim obszarze.
Dzięki temu lepiej przygotują się do spełniania potrzeb klienta oraz skuteczniej będą zarządzać swoimi procesami.
Specyficzne Wymagania Klienta – jak zarządzać aktualizacją?
Dodatkowo warto pamiętać, aby każdy z nich wiedział, kiedy publikujemy nowe aktualizacje takich wymagań. Realizacja powyższego jest możliwa poprzez portal www.iatfglobaloversight.org, który daje taką możliwość poprzez zapisanie się do subskrypcji (patrz poniżej).
Gdy pojawią się nowe wersje Specyficznych Wymagań Klienta, otrzymają oni automatycznie taką informację na swoją skrzynkę mailową. Dzięki temu będą mogli być na bieżąco z wszelkimi aktualizacjami dotyczącymi wymagań klienta. Pozwala to też na weryfikację adekwatności ich zastosowania w swoich procesach biznesowych.
Subskrypcję warto posiadać, ponieważ na stronie znajdują się też informacje dotyczące:
- usankcjonowanych interpretacji, czyli wymagań, których nie znajdziemy w podręczniku IATF 16949
- najczęściej zadawanych pytań
- możliwości weryfikacji ważności certyfikatu od podwykonawców