Specyficzne Wymagania Klienta (CSR) wg. IATF

Organizacja wdrażająca system zarządzania jakością według IATF 16949 powinna mieć świadomość, że oprócz spełnienia wymagań zapisanych w powyższej specyfikacji technicznej musi także spełniać wymagania swoich klientów w zakresie systemu zarządzania jakością.

Taki dokument publikowany jest pod nazwą „Specyficzne Wymagania Klienta” (en. Customer Specific Requirement i wchodzi on w skład wymagań klienta (en. Customer Requirement) – patrz rysunek poniżej. Tym samym klienci producenta (np. Stellantis ex-FCA, grupa VW) mają wpływ na jego system zarządzania jakością.

Specyficzne Wymagania Klienta w odniesieniu do Wymagań Klienta

Są one wydawane  przez poszczególnych klientów jako dodatki precyzujące wymagania zawarte w IATF 16949, a ich aktualne wersje zawsze znajdują się na stronie www.iatfglobaloversight.org.

Same CSR’y (które są rozszerzeniem wymagań IATF) są inaczej sprecyzowane dla każdego z klientów branży motoryzacyjnej. Dodatkowo można rozróżnić je także pod kątem specyfiki dla:

  • produktu / usługi
  • projektu
  • dostawcy

Zgodnie z wymaganiem 4.3.2 organizacja powinna oceniać je i włączać do zakresu swojego systemu zarządzania jakością. Następnie powinni kontynuować taką ocenę podczas przeprowadzania audytów systemu zarządzania jakością zgodnie z wymaganiem 9.2.2.2.

Z tego powodu bardzo istotne jest, aby każdy z właścicieli procesów biznesowych, prowadzonych w danej organizacji, posiadał odpowiednią wiedzę, popartą szkoleniem wewnętrznym lub zewnętrznym, dotyczącą specyficznych wymagań klienta w swoim obszarze.

Dzięki temu lepiej przygotują się do spełniania potrzeb klienta oraz skuteczniej będą zarządzać swoimi procesami.

Specyficzne Wymagania Klienta – jak zarządzać aktualizacją?

Dodatkowo warto pamiętać, aby każdy z nich wiedział, kiedy publikujemy nowe aktualizacje takich wymagań. Realizacja powyższego jest możliwa poprzez portal  www.iatfglobaloversight.org, który daje taką możliwość poprzez zapisanie się do subskrypcji (patrz poniżej).

Specyficzne Wymagania Klienta - Jak uzyskać subskrypcję?

Gdy pojawią się nowe wersje Specyficznych Wymagań Klienta, otrzymają oni automatycznie taką informację na swoją skrzynkę mailową. Dzięki temu będą mogli być na bieżąco z wszelkimi aktualizacjami dotyczącymi wymagań klienta. Pozwala to też na weryfikację adekwatności ich zastosowania w swoich procesach biznesowych.

Subskrypcję warto posiadać, ponieważ na stronie znajdują się też informacje dotyczące:

  • usankcjonowanych interpretacji, czyli wymagań, których nie znajdziemy w podręczniku IATF 16949
  • najczęściej zadawanych pytań
  • możliwości weryfikacji ważności certyfikatu od podwykonawców

Pobierz BEZPŁATNIE nasze E-BOOKI

X