VDA 19 Czystość Techniczna w motoryzacji – Personel i jego rola

Pierwszym i najważniejszym punktem, jeżeli mówimy o roli personelu w kontekście VDA 19 jest świadome wsparcie zespołu zarządzającego dla zasad utrzymania i ciągłego doskonalenia wymagań czystości.

Czynniki wpływające na czystość które są związane z personelem podzielone zostały na pięć rozdziałów:

  • Podstawowe zasady
  • Szkolenia/kwalifikacje
  • Części garderoby
  • Obsługa
  • Utrzymywanie miejsc pracy w czystości

VDA 19 Czystość Techniczna – kompetencje personelu

Wymagania VDA 19 dotyczą każdego pracownika w łańcuchu produkcyjnym, od operatora maszyny, operatora montażowego aż do pracownika logistycznego pracującego na magazynie czy w dziale dostaw. Znajomość wymagań dotyczy także firm zewnętrznych np.: firmy regularnie sprzątającej obszar produkcji lub firmy montażowej instalującej nową linię.

Kierownicy obszarów muszą przeanalizować potencjalny wpływ takich prac na czystość i opracować instrukcję dla zewnętrznych wykonawców. Wiedza personelu musi głównie wynikać i zostać zaprojektowana w oparciu o wymagania Klienta i ich przeniesienie na produkt, proces i technologie w organizacji. Jakie bazowe punkty powinien zawierać kurs dla pracownika:

  • Dane historyczne, najważniejsze aspekty czystości dla produktu i procesu
  • Identyfikacja wpływu i skutków zanieczyszczeń na cały system
  • Szczegółowa demonstracja całego łańcucha procesu
  • Demonstracja zmierzonych cząstek zanieczyszczeń
  • Nazewnictwo / wizualizacja defektów oraz ich kosztów dla organizacji
  • Zdjęcia specyficznych przypadków OK/NOK
  • Komunikacja indywidualna z pracownikami na temat znaczenia zanieczyszczeń
  • Instrukcje operacyjne i kontrole dotyczące całego łańcucha procesu
  • Certyfikat uczestnictwa w szkoleniu

VDA 19 w kontekście wymagań dla odzieży

W kontekście personelu w VDA 19 ważną rolę odgrywa aspekt części garderoby, ubranie pełni różne funkcje z punktu widzenia zachowania czystości technicznej:

  • Ilość meszków generowanych przez ubranie można znacznie zredukować poprzez stosowanie elementów garderoby wyprodukowanych z odpowiednich materiałów
  • Jeżeli części garderoby są noszone tylko w strefie czystej, przenoszenie cząstek z obszarów zanieczyszczonych jest mniejsze
  • Zakrywając skórę i włosy zmniejsza się ilość cząstek pochodzenia ludzkiego emitowanych do środowiska
  • Rodzaj odzieży noszonej w strefie czystej różni się od odzieży noszonej w miejscach niekontrolowanych; dzięki temu personel jest bardziej świadomy specjalnych zasad, wymagań
    i obowiązków dotyczących czystości
  • W zakładach montażowych o wysokim odsetku pracowników, noszenie odzieży o niskiej zawartości „kłaczków” może znacznie zmniejszyć poziom kurzu i „kłaczków”

Czystość podczas standardowych czynności operacyjnych

W temacie obsługi bardzo istotnym aspektem jest ryzyko przeniesienia cząstek z potencjalnie zanieczyszczonych powierzchni na produkt. Dotyczy to generalnie pracowników zajmujących się wrażliwymi powierzchniami funkcjonalnymi produktów.

Najważniejsza kwestia to: zakaz kontaktu z potencjalnie zanieczyszczonymi powierzchniami, które nie są związane z wykonywanym zadaniem / planowaną sekwencją prac. Planowanie sekwencji pracy musi przebiegać bardzo ostrożnie aby uniknąć projektowania zadań  w których występuje ryzyko przenoszenia zanieczyszczeń. Potencjalnie zanieczyszczone powierzchnie:

  • Zużyte ściereczki do wycierania
  • Podłoga, obuwie
  • Opakowania zewnętrzne
  • Powierzchnia pojemników (np.: pojemniki załadunkowe, podajniki wibracyjne)
  • Narzędzia, taśmy, podajniki obrabianych produktów
  • Powierzchnie stanowiska pracy
  • Komponenty o niższej klasie czystości
  • Górne powierzchnie obudów maszyn, półek magazynowych, szaf magazynowych

Przykłady przenoszenia zanieczyszczeń można znaleźć dużo częściej w rzeczywistym procesie produkcyjnym niż przewidywano podczas jego planowania. W takich przypadkach największy potencjał dla procesu ciągłego doskonalenia (często przy użyciu stosunkowo prostych środków) ma wyszkolony, zmotywowany pracownik, proaktywnie myślący w trakcie wykonywania swoich obowiązków.

Utrzymanie czystości stanowiska pracy zależy w dużej mierze od świadomości pracownika, odpowiedzialny zespół zarządzający musi zadbać o to by pracownik był odpowiednio przygotowany do pracy w strefie czystej. Dla przykładu używanie sprężonego powietrza jest niedozwolone, zamiast tego zaleca się instalacje systemów ssących lub odkurzaczy.

Świadomość pracownika to słowo klucz w aspekcie roli personelu dla utrzymania i ciągłego doskonalenia czystości.

Źródło:

  1. VDA 19.2 Technical cleanliness in assembly (1 wyd. 2010)

Marcin Najdek

Zobacz także wywiad:

Pobierz BEZPŁATNIE nasze E-BOOKI

X