Jakie wymagania trzeba spełnić dla charakterystyki D/TLD?

Na wszystkich producentach samochodów ustawy nakładają wymogi, które muszą być odpowiednio spełnione. Dotyczy to wszystkich pojazdów produkowanych seryjnie, czyli takich, które poruszają się po drogach publicznych i były wcześniej sprzedane klientom.

Z tego powodu dostawcy muszą prowadzić odpowiednią dokumentację, która ma chronić dostawcę oraz producenta. W celu wystarczającego sprostania zasadom odpowiedzialności producenta, Grupa VW rozszerzyła obowiązek prowadzenia dokumentacji poza zakres ustawowy o tak zwane części istotne dla zdrowia i życia. Zidentyfikowane są one jako D/TLD.

Oprócz wymagań w zakresie Systemie Zarządzania Jakością (SZJ), jesteśmy zobowiązani do prowadzenia dokumentacji D/TLD dla określonych części i odpowiedniej archiwizacji przez okres przynajmniej 15 lat.

Obejmuje to oznaczone „D” lub „TLD”.  Do tej kategorii zaliczamy dokumenty techniczne, takie jak rysunki, zatwierdzenia produkcyjne, warunki dostaw, kontrole oraz inne zapisy odnoszące się do jakości. W razie konieczności udokumentowania możne wystąpić o nie nasz klient.

Dokumentowanie dotyczy też procedury kwalifikacji personelu, oceny przydatności urządzeń kontrolnych oraz kontroli zdolności procesowej i zarządzania zapisami.

W przypadku występowania szkody lub na prośbę Klienta musimy być w stanie udokumentować, że w pełni spełniamy obowiązek zachowania najwyższej staranności. Przeprowadzamy to, aby wykluczyć wystąpienia wad odnoszących się do produkowanego wyrobu.

D/TLD – Wymagania dla dostawców dot. zarządzania

Aby zweryfikować stopień wdrożenia odpowiednich wymagań, powinniśmy przeprowadzać audyt weryfikujący poprawne zarządzanie takimi charakterystykami. Odnosi się to też do dokumentacji wyniku audytu. Przeprowadza się to na podstawie aktualnego katalogu pytań D/TLD

Powinniśmy przeprowadzać tę aktywność co 12 miesięcy.

Dodatkowo, musimy zastosować te procedury w analogiczny sposób w łańcuchu dostaw dla otrzymywanych podkomponentów oraz procesów produkcyjnych zleconych na zewnątrz naszego zakładu.

Dla wszystkich stwierdzonych niezgodności podczas przeprowadzania audytu, muszą być wdrożone odpowiednie działania. Natomiast ich skuteczność weryfikowana jest na podstawie ponownie przeprowadzanego audytu D/TLD. Oczywiście, musimy odpowiednio przechowywać dokumentację realizacji audytów.

Wyniki audytów wewnętrznych należy archiwizować przez przynajmniej 15 lat i w każdej chwili umożliwiać ich udostępnienie Klientowi. Wynika to z faktu, że może on przeprowadzić odpowiednią weryfikację, w przypadku wystąpienia wątpliwości.

Dodatkowo zarządzając tymi charakterystykami musimy pamiętać, że przechowywanie zapisów może wynosić nawet 30 lat. Dotyczy to:

  • Dokumentacji przygotowywanej dla zatwierdzenia części zawierających D/TLD przez klienta
  • Zapisów kontroli wynikających z Planu Kontroli

Szczegółowe informacje znajdują się w podręczniku VDA 1 oraz Formel Q rozdział 7.

Jak widać w obliczu zmian jakie mają miejsce w motoryzacji poprawne zarządzanie tym typem charakterystyk nabiera jeszcze większego znaczenia. Ma to oczywiście związek z ogromnym naciskiem na spełnianie wymagań prawnych i dotyczących bezpieczeństwa wyrobu.

D/TLD, a Wymagania Specyficzne Klienta

Dostawcom ułatwia przede wszystkim zrozumienie kryteriów niezbędnych do realizacji następujących wymagań specyficznych klienta :

  • 2.3.1.2 – Charakterystyki specjalne wyznaczone przez klienta
  • 3.3.3 Charakterystyki specjalne
  • 6.2 Kontrola wymiarowa i badanie funkcjonalności
  • 9.2.2.1 Program auditów wewnętrznych

Jak dobrze wiemy wymagania użytkowników samochodów stale rosną, a wraz z nimi zwiększają się oczekiwania producentów samochodowych. Wśród tych wymagań bezpieczeństwo wyrobu będzie zawsze jednym z najważniejszych priorytetów. W związku z tym niezwykle istotne jest, prawidłowa interpretacja Specyficznych Wymagań Klienta (en. CSR) i wdrożyli odpowiedni System Zarządzania Jakością.

Pobierz BEZPŁATNIE nasze E-BOOKI

X