Wszystko co musisz wiedzieć o Yard Hold

Yard Hold jest jednym z narzędzi eskalacyjnych stosowanym przez niektórych klientów w branży automotive. Może stanowić wiele problemów z punktu widzenia obciążeń kosztowych, utraty satysfakcji klienta oraz reputacji. Z tego powodu warto wiedzieć jak nim zarządzać.

Wprowadzenie

W języku polskim „Yard Hold” tłumaczymy jako „Zatrzymanie pojazdów na placu wysyłkowym”. Jak sama nazwa mówi eskalacja ta jest powiązana z tym, że klient blokuje wszystkie pojazdy na placu wysyłkowym do czasu przeprowadzenia określonych  aktywności przez dostawcę.

Jest to bardzo krytyczny moment, ponieważ brak odpowiedniego planu reakcji może skutkować poważnym obciążeniem finansowym. Wynika to z faktu, że pełny plac wysyłkowy dramatycznie limituje, albo nawet uniemożliwia produkowanie samochodów przez producenta.

W jakich sytuacjach w takim razie może dojść do uruchomienia Yard Hold?

Warunki inicjacji Yard Hold

Każdy z klientów w ramach „bramek kontrolnych” przeprowadza Audyt Wyrobu Gotowego. W odróżnieniu od tej samej aktywności, która wykonywana jest przez dostawców, nasz klient testuje gotowy samochód.

Właśnie ta aktywność, a dokładnie jej negatywny wynik, jest jednym z głównych warunków zapoczątkowania Yard Hold. Musimy mieć świadomość, że w ramach takiego audytu klient przeprowadza ocenę statyczną z weryfikacją określonych funkcji, np.:

– sprawdzenie działania świateł

– weryfikacja prawidłowego działania podnośników szyb

– pomiar szczelin między zderzakami, a nadwoziem

Drugim etapem natomiast jest test drogowy. Podczas jego przeprowadzania osoba przeprowadzająca audyt wyrobu gotowego sprawdza, czy nie ma żadnych problemów z:

– prowadzeniem pojazdu

– drogą hamowania

– pojawieniem się określonych sygnalizacji na wyświetlaczu oznaczającym problem z prawidłowym funkcjonowaniem danego układu

Jeśli podczas trwania takiego testu zostanie zaobserwowany problem mający potencjalny wpływ na bezpieczeństwo, to może zostać uruchomiona procedura Yard Hold.

Innym popularnym scenariuszem jest inicjacja zatrzymania placu wysyłkowego po uwagach zgłoszonych podczas przemieszczania samochodu w trakcje standardowego procesu produkcyjnego. W trakcie budowy samochodu, począwszy od działu montażu, samochód jest kilkukrotnie uruchamiany i przemieszczany  w celu wykonania określonych operacji, kontroli lub poprawek.

Jeśli w trakcie takiego przemieszczania zostanie odnotowany problem przez operatora to może być to punkt początkowy uruchomienia Yard Hold.

Czas, czyli istotny element układanki

W sytuacji, kiedy jesteśmy poinformowani o zatrzymaniu na placu wysyłkowym wszystkich samochodów musimy być świadomi, że czas nie działa na naszą korzyść.

Na pewno klient poprosi nas o klika rzeczy, w śród których znajdą się na pewno:

Jak najszybsze przeprowadzenie analizy

Tutaj drobna uwaga. W świecie globalizacji wiele lokalizacji klienta znajduje się na innych kontynentach. Oczywiście wpływa to na czas otrzymania danego komponentu do analizy. Jeśli jest taka możliwość to warto posiłkować się zasobami naszej organizacji z zakładu znajdującego się właśnie w takiej lokalizacji.

Najczęściej w analizie będzie brał udział przedstawiciel klienta.

Zdefiniowanie i wdrożenie procedury weryfikacji zablokowanych pojazdów

Jeśli chodzi o pierwszą część to może być wymagane wsparcie działu inżynieringu. Dlaczego? Ponieważ zakład produkcyjny może nie posiadać całej technicznej wiedzy na temat budowy danego komponentu. Dotyczy to w szczególności części, w których znajduje się elektronika. Klient oczywiście musi ją jeszcze zatwierdzić.

Zdefiniowanie i zatwierdzenie to tylko część etapu. Teraz organizacja musi zdefiniować kto fizycznie będzie prowadzał testowanie zablokowanych samochodów. Mamy trzy możliwości:

– przeprowadzamy ją własnymi zasobami

– przeprowadzamy ją zasobami naszej organizacji z zakładu, który znajduje się w okolicy zakładu klienta

– wynajmujemy firmę zewnętrzną lub uruchamiamy rezydenta jeśli jest przypisany do wsparcia naszego zakładu

Co jeszcze warto wiedzieć o Yard Hold

Najczęściej wraz z uruchomieniem otrzymamy też odpowiednio zdefiniowaną reklamację. Musimy o tym pamiętać, ponieważ rzutuje to na naszą ocenę końcową w bid liście klienta. Może się zdarzyć, że te dwa czynniki sprawią, że w końcowej ocenie będziemy „na czerwono”. Tym samym nie będziemy mogli wziąć udziału przy kwotacji dla nowych projektów.

Yard Hold nie jest statusem specjalnym. Nie musimy o tym fakcie informować jednostki certyfikującej.

Jest on stosowany między innymi przy współpracy ze Stellantis xFCA oraz xPSA.

Pobierz BEZPŁATNIE nasze E-BOOKI

X