Metoda Is / Is Not jako efektywniejsze podejście do opisu problemu

Standardowo do przedstawiania opisu problemu wykorzystuje się metodę 5W2H. Możemy ją dodatkowo rozwinąć poprzez zastosowanie metody Is / Is Not.

Dzięki temu podejściu zyskujemy szersze spojrzenie na problem oraz analizę ryzyka dotyczącą potencjalnie niezgodnych części znajdujących się u klienta.

Kiedy stosować rozwinięcie 5W2H z rozwinięciem Is / Is Not?

Najczęściej jest stosowany w celu ustrukturyzowania zespołu pracującego nad definicją problemu, który chcemy przeanalizować. Dodatkowo powinno się go używać, gdy podejrzewamy, że wiedza o sytuacji jest tylko częściowa.

Nie musimy też stosować się ściśle do pytań, które są umieszczone w formularz. Jeśli jest taka potrzeba, można przeformułować pytania, jeśli uważam, że nie mają one zastosowania.

Struktura Is / Is Not
Rys. 1. Struktura Is / Is Not.

Struktura opisu problemu

Sama struktura dokumentu też jest bardzo przejrzysta.  Po prostu polega na dodaniu dodatkowej kolumny do narzędzia 5W2H. Powinniśmy w niej sobie odpowiedzieć na następujące pytania:

Who (Kto)

Kogo dotyka problem? (Is); Kogo nie dotyka problem, a mógłby? (Is Not)

What (Co)

Co jest problemem? (Is); Co mogłoby być problemem a nie jest? (Is Not)

Where (Gdzie)

Gdzie problem występuje? (Is); Gdzie mógłby wystąpić, ale nie wystąpił? (Is Not)

When (Kiedy)

Kiedy po raz pierwszy zaobserwowano problem? (Is); Kiedy po raz pierwszy można było zaobserwować problem, a nie zaobserwowano? (Is Not)

How Many (Jaka ilość)

Ilu sztuk dotyczy problem? (Is); Ilu sztuk problem nie dotyczy? (Is Not)

How Often (Jak często)

Jaki jest cykl trendu dla tego problemu? (Is); Jaki może być trend, ale nie jest? (Is Not)

Is / Is Not jako rozwinięcie 5W2H - przykład dokumentu
Rys.2 Przykład opisu problemu zawierającego Is / Is Not oraz 5W2H.

Co możemy zyskać stosując Is / Is Not?

Metoda ta jest świetnym rozwinięciem 5W2H stosowanym podczas analizy problemu. Dzięki niej możemy oszacować, czy problem dotyczy tylko jednej linii produkcyjnej. Czy też powinniśmy przeanalizować wszystkie linie produkcyjne w zakładzie produkcyjnym (na przykład proces przetwórstwa tworzyw sztucznych, spawanie, zgrzewanie, termoformowanie ect).

Dodatkowo pozwala nam w przejrzysty sposób oszacować, czy dane zgłoszenie dotyczy jednego klienta (lub jednego z jego zakładów).

Na stronie Bezpłatne narzędzia można bezpłatnie pobrać automatyczny formularz Excel z możliwością edycji.

Nazwa dokumentu: Metoda Is/Is Not – automatyczny formularz Excel

Dodatkowo metoda ta została przedstawiona w szkoleniu w formie nagrań video 8D Problem Solving dla kroku D2.

Autor: Dariusz Kowalczyk

#main-content .dfd-content-wrap {margin: 0px;} #main-content .dfd-content-wrap > article {padding: 0px;}@media only screen and (min-width: 1101px) {#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars {padding: 0 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child {border-top: 0px solid transparent; border-bottom: 0px solid transparent;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width #right-sidebar,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width #right-sidebar {padding-top: 0px;padding-bottom: 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel {margin-left: -0px;margin-right: -0px;}}#layout .dfd-content-wrap.layout-side-image,#layout > .row.full-width .dfd-content-wrap.layout-side-image {margin-left: 0;margin-right: 0;}

Pobierz BEZPŁATNIE nasze E-BOOKI

X