Metoda Is / Is Not jako efektywniejsze podejście do opisu problemu

Standardowo do przedstawiania opisu problemu wykorzystuje się metodę 5W2H. Możemy ją dodatkowo rozwinąć poprzez zastosowanie metody Is / Is Not.

Dzięki temu podejściu zyskujemy szersze spojrzenie na problem oraz analizę ryzyka dotyczącą potencjalnie niezgodnych części znajdujących się u klienta.

Kiedy stosować rozwinięcie 5W2H z rozwinięciem Is / Is Not?

Najczęściej jest stosowany w celu ustrukturyzowania zespołu pracującego nad definicją problemu, który chcemy przeanalizować. Dodatkowo powinno się go używać, gdy podejrzewamy, że wiedza o sytuacji jest tylko częściowa.  Nie musimy też stosować się ściśle do pytań, które są umieszczone w formularz. Jeśli jest taka potrzeba, można przeformułować pytania, jeśli uważam, że nie mają one zastosowania.

Struktura opisu problemu

Sama struktura dokumentu też jest bardzo przejrzysta.  Po prostu polega na dodaniu dodatkowej kolumny do narzędzia 5W2H. Powinniśmy w niej sobie odpowiedzieć na następujące pytania:

Who (Kto)

Kogo dotyka problem? (Is); Kogo nie dotyka problem, a mógłby? (Is Not)

What (Co)

Co jest problemem? (Is); Co mogłoby być problemem a nie jest? (Is Not)

Where (Gdzie)

Gdzie problem występuje? (Is); Gdzie mógłby wystąpić, ale nie wystąpił? (Is Not)

When (Kiedy)

Kiedy po raz pierwszy zaobserwowano problem? (Is); Kiedy po raz pierwszy można było zaobserwować problem, a nie zaobserwowano? (Is Not)

How Many (Jaka ilość)

Ilu sztuk dotyczy problem? (Is); Ilu sztuk problem nie dotyczy? (Is Not)

How Often (Jak często)

Jaki jest cykl trendu dla tego problemu? (Is); Jaki może być trend, ale nie jest? (Is Not)

Is / Is Not jako rozwinięcie 5W2H - struktura dokumentu

Rys.1 Przykładowa struktura opisu problemu zawierającego Is / Is Not oraz 5W2H.

Co możemy zyskać stosując Is / Is Not?

Metoda ta jest świetnym rozwinięciem 5W2H stosowanym podczas analizy problemu. Dzięki niej możemy oszacować, czy problem dotyczy tylko jednej linii produkcyjnej. Czy też powinniśmy przeanalizować wszystkie linie produkcyjne w zakładzie produkcyjnym (na przykład proces przetwórstwa tworzyw sztucznych, spawanie, zgrzewanie, termoformowanie ect).

Dodatkowo pozwala nam w przejrzysty sposób oszacować, czy dane zgłoszenie dotyczy jednego klienta (lub jednego z jego zakładów).

Na stronie „Bezpłatne narzędzia” można bezpłatnie pobrać automatyczny formularz Excel z możliwością edycji.

Nazwa dokumentu: Metoda Is / Is Not – automatyczny formularz Excel

Dodatkowo metoda ta została przedstawiona w szkoleniu w formie nagrań video „8D Problem Solving” dla kroku D2.

Pobierz BEZPŁATNIE nasze E-BOOKI

X