IATF 4.3.2 Specyficzne Wymagania Klienta – realizacja poprzez zastosowanie matrycy wymagań

Wymagania specyficzne klienta opisane w punkcie 4.3.2 standardu IATF nie dotyczą tylko działu jakości. W rzeczywistości odnoszą się one do zdecydowanej większości procesów biznesowych przedsiębiorstwa. Jedną z propozycji ich identyfikacji oraz zarządzania jest zastosowanie matrycy wymagań.

Dokument można pobrać bezpłatnie ze strony z możliwością modyfikacji.

Założenia standardu IATF

Wg. wymagań IATF zakład produkcyjny powinien okresowo poddawać ocenie Specyficzne Wymagania Klienta (en. CSR). W praktyce pierwsza ocena przeprowadzana jest podczas przygotowań do certyfikacji IATF. Kolejne natomiast mogą być przeprowadzane przy aktualizacji wymagań specyficznych klienta. Sposób jak być informowanym na bieżąco o aktualizacjach opisujemy w osobnym artykule.

Niektóre organizacje posiadają odpowiednie służby centralne, które zajmują się analizą CSR’ów poszczególnych klientów. Dlaczego jest to tak istotne? Ponieważ zdarza się że na poziomie centralnym istnieją odstępstwa od aplikowania CSR’ów. Mogą one na przykład dotyczyć stosowania formularzy organizacji zamiast klienta przy ocenie poddostawców.

IATF 4.3.2 Specyficzne wymagania klienta – jak realizować?

Jedną z propozycji realizacji powyższego wymagania jest zastosowanie matrycy, która będzie zawierać zestawienie wymagań IATF, CSR’ów oraz procesów biznesowych stosowanych w przedsiębiorstwie.

 

IATF 4.3.2 Specyficzne Wymagania Klienta poprzez realizację matrycy wymagań

Rys. 1. Matryca przedstawiająca powiązanie wymagań IATF, CSR’ów oraz procesów biznesowych.

Cała struktura dokumentu jest bardzo przejrzysta. W pierwszej kolejności wypisujemy wszystkie wymagania IATF.

Rys. 2. Kolumna z wypisanymi wymaganiami IATF.

Następnie identyfikujemy, dla których wymagań istnieją CSR’y klientów. W prezentowanym dokumencie są to: Stellantis (ex-FCA) (EMEA/LALTAM), GM, Ford, Stellantis (ex-PSA), VW, BMW, Daimler oraz Renault.

Rys. 3. Wymagania Specyficzne Klienta

W kolejnej kolumnie znajduje się Księga Jakości. Sam dokument powinien zawierać m .in. zakres systemu zarządzania jakością oraz udokumentowane procesy wraz z powiązaniami w postaci wejść i wyjść. Najczęściej procesy przedstawia się poprzez zastosowanie diagramu żółwia.

W samej zaś Księdze powinien być też zawarty dokument (np. matryca opisywana w artykule) wskazujący umiejscowienie wymagań specyficznych klienta.

Z prawej strony matrycy umieszczone są najczęściej spotykane procesy biznesowe, jakie są realizowane przy produkowaniu komponentów do branży motoryzacyjnej.

Należą do nich: Zarządzanie Biznesem, Jakość zewnętrzna, Nowe Uruchomienia i Zarządzanie Zmianą, Zakupy (najczęściej realizowane przez inne lokalizacje – en. Remote Location), Zarządzanie Jakością Dostawców, Logistyka, Produkcja, Jakość Procesowa, Utrzymanie Ruchu, HR, Ciągłe Doskonalenie (opcjonalnie), Nadzorowanie ZSZ, Bezpieczeństwo i Higiena Pracy, Dział Finansów oraz IT.

 

Rys. 4. Lista najczęściej stosowanych procesów biznesowych w zakładzie.

IATF 4.3.2 Specyficzne wymagania klienta – jak stosować matrycę?

Mając opracowane powyższe dane musimy wiedzieć kto w organizacji powinien ją stosować oraz jak z niej korzystać.

Sama zasada jest bardzo prosta. W pierwszej kolejności definiujemy wymagania IATF, które przyporządkowane są do naszego procesu biznesowego.

IATF 4.3.2 Specyficzne Wymagania - matryca IATF - przykład

Rys. 5. Przedstawienie kroku pierwszego na  przykładzie procesu „Zarządzenie Jakością Dostawców”

W kolejnym filtrujemy wymagania specyficzne klienta, które nas interesują (filtr ustawiamy na „X”). Jak widać na przykładzie dot. Zarządzania Jakością Dostawców, dla tego procesu istnieje siedem wymagań specyficznych klienta Stellantis (ex-FCA), które muszą być przeanalizowane i wdrożone.

IATF 4.3.2 Specyficzne Wymagania - matryca IATF - przykład

Rys. 6. Przedstawienie kroku drugiego na  przykładzie procesu „Zarządzanie Jakością Dostawców” i CSR’ów Stellantis (ex-FCA).

Z tego powodu z matrycy wymagań korzystają najczęściej właściciele procesów. Dlaczego? Żeby zidentyfikować jakie wymagania specyficzne dotyczą ich obszaru oraz czy są one w pełni realizowane.

Kolejną grupą, która powinna korzystać z matrycy wymagań są audytorzy wewnętrzni, którzy przeprowadzają audyty systemowe. Dla tej aktywności wykonujemy weryfikację CSR’ów danego klienta, które realizowane są w audytowanym procesie.

Na stronie „Bezpłatne narzędzia” można bezpłatnie pobrać automatyczny formularz Excel z możliwością edycji.

Nazwa dokumentu: Matryca wymagań jako realizacja IATF 4.3.2 Specyficzne Wymagania Klienta – formularz Excel

Pobierz BEZPŁATNIE nasze E-BOOKI

X